Secretul succesului la BAC: pregătire individualizată, cel puțin doi ani

La ediția din acest an a bacalaureatului, elevii Complexului Educațional Laude-Reut, unul dintre cele mai vechi și mai cunoscute licee private din România, au reușit o performanță unică în istoria de peste două decenii a școlii: al doisprezecelea an consecutiv cu o rată de promovare de 100% și o medie finală (după contestații) de 9,13 la nivelul întregii promoții de absolvenți. Grație acestui rezultat, Laude-Reut a ocupat prima poziție în Capitală și locul al III-lea la nivel național în clasamentul liceelor de stat sau private cu rate de promovare de 100% – adică școlile de elită.

Cum reușesc aceste școli să ajungă la asemenea performanțe? Resursele financiare ale școlii și selecția pe merit a elevilor – dintre care unii primesc burse de studii, fără a proveni neapărat din familii cu posibilități materiale – sunt două dintre cauze, însă ele explică doar parțial această reușită. Rezultatul din 2021 nu este un accident; tot la bacalaureat, promoția de anul trecut a obținut cea mai mare medie pe școală din istoria instituției, de 9,50.

 

Un factor cel puțin la fel de important – raportat la rezultate și la constanța acestora în timp – este reprezentat de programele speciale de pregătire pentru bacalaureat.

 

La Liceul Laude-Reut, acestea se derulează independent pe discipline, profesorii având libertatea de a le construi după cum cred de cuviință, pentru fiecare disciplină în parte. „Avem un program special de pregătire pentru bacalaureat, cu multe simulări și concentrare pe repetarea materiei”, afirmă Tova Ben Nun-Cherbis, președinte fondator al Complexului Educațional Laude-Reut. „Programul începe chiar din primul an de liceu. Elevii și profesorii lucrează îndeaproape pentru bacalaureat pe parcursul celor patru ani de studiu, pregătirea fiind mai intensă în clasele terminale. Pe parcurs, evaluăm permanent și ameliorăm în funcție de rezultate, lucrând individualizat cu elevii.”

Dintre toate materiile de examen, elevii Laude-Reut au obținut cel mai bun rezultat la istorie: locul 6 în clasamentul general național (care cuprinde toate liceele, de stat sau private, indiferent de profil). Performanța este pe deplin explicabilă; școala are unul dintre cele mai bune programe educaționale din România în domeniul disciplinelor socio-umane, programa școlii incluzând o serie largă de cursuri opționale, de la diplomație la engleza de afaceri, comunicare și marketing.

 

De altfel, acesta este și motivul pentru care un număr semnificativ de elevi ai Laude-Reut (raportat la cifra de școlarizare a instituției), aleg să dea examen la materii precum Sociologia; în acest an au fost nu mai puțin de nouă candidați, aproape jumătate din totalul de 22, cât numără promoția clasei a XII-a 2021.

 

De asemenea, această specializare relativ timpurie îi atrage pe mulți dintre absolvenții școlii către studii universitare în domenii precum Relații Internaționale, studii strategice, științe politice sau afaceri.

Pregătirea pentru bacalaureat face parte integrantă din acest program transdisciplinar. La istorie, de exemplu, aceasta constă în rezolvarea unui anumit număr de teste pe săptămână și pregătire online, în afara orelor de curs, în grupuri formate din câte 2-3 elevi cu același nivel de cunoștințe. „Testele se corectează detaliat, iar elevii primesc feedback în aceeași săptămână, pentru a putea reconstitui mai ușor modul în care au gândit rezolvările”, spune Ecaterina Stănescu, profesor de istorie.


„Pregătirea bacalaureatului la istorie începe încă din clasa a XI-a, deși conținuturile prevăzute de tematica de examen sunt studiate în clasa a XII-a. În clasa a XI-a este consolidat vocabularul în limba română (pentru că în clasele a IX-a și a X-a elevii studiază în limba engleză) și este exersată tehnica formulării răspunsurilor conform baremului bacalaureatului”, explică Ecaterina Stănescu.


În ultimii doi ani, odată cu schimbarea condițiilor de desfășurare a orelor de școală, profesorii a trebuit să își regândească modul de a interacționa cu clasa. „Am fost mai atentă la nevoile individuale și la momentele în care elevii au avut ruperi de ritm – concentrare, atenție, rezolvarea exercițiilor, tristețe etc. – și am adaptat ritmul și tipul de activități pentru ca și cei afectați să poată ține pasul”, povestește Adelina Morcov, profesor de română la Complexul Educațional Laude-Reut.


Dacă proiectul de reformă a învățământului va include un examen unic de bacalaureat, așa cum reiese din declarațiile venite de la Cotroceni, va fi nevoie de o schimbare de paradigmă atât în pregătirea, cât și în evaluarea elevilor. „Sistemul de aprofundare, cu ore suplimentare, va fi însă cu siguranță păstrat”, mai spune Adelina Morcov.

Alătură-te familiei Laude-Reut!

Partenerii Noștri

(Visited 971 times, 1 visits today)